Blog: http://lapsus.ilcannocchiale.it

Fantascienza: un museo a Seattle, città della Microsoft

E' stato inaugurato due giorni fa nella città della Microsoft Raccoglie manifesti, oggetti, libri che hanno fatto la storia I marziani sbarcano a Seattle al primo museo della fantascienza Nasce da un'idea di fondo: che il mondo del fantastico molte volte sia stato in grado di anticipare le scoperte scientifiche di BARBARA ARDU' ROMA - Pezzi da museo tra scienza e fantascienza, raccolti in quello che i suoi ideatori definiscono come la prima galleria della Science Fiction, un ibrido appunto tra scienza e fantascienza, come se i due mondi fossero solo apparentemente distanti. Come se l'uno si nutrisse dell'altro e viceversa. I marziani sono sbarcati a Seattle in 13 mila metri quadri di museo, finanziati in parte da Paul Allen, l'ex socio di Bill Gates, uno dei miliardari della new economy (secondo Forbes il terzo uomo più ricco degli Usa) e gran lettore di fantascienza. Un tipo eccentrico quanto basta per lanciarsi in questo tipo di avventura; sua d'altra parte è stata l'idea di dedicare un museo a Jimy Handrix, il suo idolo musicale. Di suo Allen ha messo 20 milioni di dollari oltre a portare come dote pezzi della sua collezione privata. Il museo ha aperto in grande stile a Seattle, la città della Microsoft. Nelle sue ampie stanze c'è la poltrona di comando del capitano Kirk, che negli anni Sessanta iniziò i suoi viaggi spaziali con la navicella Enterprise. Viaggi virtuali da seguire in tv per la serie Star Trek. C'è l'abito indossato da Sean Young in Blade Ranner, e la maschera d'acciaio di Robert Patrick in Terminator 2. C'è una delle prime pistole spaziali, un "disintegratore" del 1936 e centinaia di manifesti cinematografici che hanno fatto la storia della fantascienza sul piccolo e sul grande schermo, come quello della Guerra dei satelliti, del 1958. Lontano da voler essere solo un nuovo garage della pop art il museo della Science Fiction ha tutt'altre ambizioni: dimostrare, sempre che sia possibile, che tra scienza e fantascienza c'è un legame sottile, a volte impercettibile. Che la fantascienza nel tempo, ha anticipato quelle che poi sarebbero state le scoperte scientifiche, così come ha predetto le scoperte tecnoloche anni prima che queste poi diventassero realtà. Greg Bear, presidente del board del museo ha le idee chiare in proposito: "Il segreto è aver preso tutto ciò che riguarda la fantascienza, dai libri, ai film, agli oggetti, aver intervistato registi e scrittori chiedendo loro cosa li aveva ispirati e poi aver messo tutto insieme creando una storia fantastica, che fino ad ora non era mai stata narrata". Una storia che vuole anche educare perché - ricordano i fondatori - non scordiamoci che gran parte degli scienziati quand'erano ragazzi, sono stati grandi lettori di libri fantascienza, spettatori insaziabili di film fantastici, immagini e parole che a volte hanno ispirato le loro carriere. "Ciò che li ha avvicinati alla ricerca è stata l'idea del cambiamento, di nuove idee da mettere in pratica, la consapevolezza che l'universo non è un luogo statico". Greg Bear ne è convinto ed è per questo che il suo museo vuole essere anche un luogo educativo, aperto prima di tutto alle scuole. Con un unico cruccio al momento. "Come si fa a mettere 200 anni di storia della fantascienza in 13 mila metri quadrati". Il museo ha bisogno di orizzonti spaziali. (La Repubblica, 22 giugno 2004) Making Science Fact, Now Chronicling Science Fiction By KENNETH CHANG Published: June 15, 2004 EATTLE, June 10 - Donna L. Shirley used to run NASA's Mars exploration program. Now she is doing something even more far out. Ms. Shirley, who retired from NASA in 1998, is director of the new Science Fiction Museum and Hall of Fame here, set to open on June 18. Instead of pointing space probes at the next rock out from the Sun, she now oversees exhibits exploring the universe of "What if?," from genetic engineering to aliens to parallel worlds. "I took the job because I really believe that science fiction can be used to interest people in literacy, science and technology," Ms. Shirley said, "and because I thought it would be fun." The $20 million creation of Paul G. Allen, co-founder of Microsoft, the museum is nestled inside another Allen museum, the Experience Music Project, in a twisted, multihued building designed by Frank Gehry. The space originally housed a hyperactive music ride called Artist's Journey, but that turned out to be too expensive to operate and was removed a year and a half ago. The four galleries, spread over 13,000 square feet, explore the history of science fiction, interstellar journeys, futuristic worlds and aliens. On one wall is an armory of imaginary weapons, from phasers to ray guns to the crossbow used by Jane Fonda in "Barbarella." James Cameron lent a full-size, 19-foot-long model of the Alien queen from his 1986 movie, "Aliens." The museum has special effects, too, including a mock-up of a space station whose portholes offer glimpses of craft like the Millennium Falcon from "Star Wars," E.T.'s spaceship and the U.S.S. Enterprise from "Star Trek" zooming outside. And Mr. Allen has supplied some of his own memorabilia: first editions of novels like H. G. Wells's "Time Machine" and Captain Kirk's chair from the original "Star Trek" series. Ms. Shirley hopes the museum will not only excite science fiction nostalgia, but also excite people about science. "People think, science fiction, that's kind of kooky," she said, "but actually science fiction is how a lot of people like me got into the engineering business or the space business or science." (Mr. Allen, a science-fiction buff from an early age, is playing his own role in turning science fiction to science fact by financing what would be the first private spacecraft. The rocket, built by Burt Rutan, is scheduled to make its first flight into space, 62 miles up, next week.) The museum has applied for a National Science Foundation grant for using science fiction to teach science. Ms. Shirley, 62, grew up in a small Oklahoma town with just one science-fiction book in the public library, Ray Bradbury's "Martian Chronicles." As a 12-year-old, she said, "I checked the book out over and over again." "The Sands of Mars," by Arthur C. Clarke, had a major influence on her career. "It was the first time I realized that people could go and live on another planet and work in a team on something really important," she said. "I wanted to be involved in high technology. I wanted to be involved in exploration. I'd already planned to be an engineer from the time I was 10 years old, but I was going to build airplanes." While science fiction of the 1950's had moved beyond the rescuing-damsels-in-distress-kidnapped-by-alien-invaders plots of earlier pulp magazines, most stories were still written by men and read by men. That did not deter Ms. Shirley. "There were no female role models for me, anyway," she said. "The idea was that people could do these things." When an adviser at the University of Oklahoma told her that girls do not become engineers, she persisted. "I was stubborn," she said. "I just knew what I wanted to do." When she joined NASA's Jet Propulsion Laboratory in 1966, she was the only woman with an engineering degree, hired to work on a planned mission to Mars that was canceled a few years later after budget cuts. She worked on NASA projects on solar energy, the Mariner 10 mission to Venus and Mercury, an early version of a Saturn mission that evolved into the Cassini spacecraft [Page 1 of this section], the space station as proposed by President Ronald Reagan and proposals for human missions to Mars. Copyright 2004 The New York Times Company

Pubblicato il 22/6/2004 alle 11.43 nella rubrica Serendipity.

Il Cannocchiale, il mondo visto dal web